Piwne podsumowanie 2018


Ostatni dzień roku to dla nas od 5 lat stały punkt programu. Podobnie jak w poprzednich latach przygotowaliśmy dla Was podsumowanie ostatnich 12 miesięcy w świecie polskiego piwa - nie tylko rzemieślniczego. Jeśli jesteście ciekawi poprzednich podsumowań to warto zajrzeć tutaj: 2014, 2015, 2016, 2017. Z roku na rok przygotowanie podsumowania wiąże się z coraz większą pracą - wszystko jest wynikiem dużego rozrostu rynku oraz pojawiania się nowych browarów i rekordowej liczby nowych piw. Nie trzymając dłużej w niepewności - zapraszamy do tegorocznych statystyk. Tym razem Karolina naprawdę nie miała lekko, więc musicie docenić jej całoroczną pracę i wyszukiwanie informacji w najróżniejszych źródłach. 

Na początek - liczba premierowych piw, procentowe użycie chmieli, oraz najpopularniejsze w tym roku style piw.


Jeszcze więcej browarów!
Myśleliście, że w 2018 roku będzie powstawało mniej browarów? Okazuje się, że w porównaniu do poprzednich lat - 2018 był rekordowy - zarówno w liczbie browarów stacjonarnych, jak i kontraktowych. Spośród kontraktowców, dwie inicjatywy rozpoczęły warzenie na swoim sprzęcie - Kazimierz oraz Kraftwerk. Sprzęt dwóch browarów, które zawiesiły działalność został przejęty przez nowe inicjatywy - Green Head oraz Sir Beer. W tym roku powstał również kolejny browar przeznaczony jedynie dla browarów kontraktowych - Browar Błonie.

Kolejni opuszczają rynek...
Wraz ze wzrostem liczby nowych browarów, nieustannie obecny jest trend opuszczania rynku przez część inicjatyw kontraktowych. W tym roku około 13 browarów nie wykazało żadnej aktywności.

Nowe kierunki kooperacji
2018 rok pokazał, że polscy piwowarzy nie boją się ruszać na podbój Europy, a nawet i świata - uwarzone zostało aż 55 kooperacyjnych piw. Porównując z poprzednimi latami - w 2017 roku było to 40 piw, w 2016 roku - 22 piwa, w 2015 roku - 12 piw. Wśród nowych kierunków pojawiły się m.in. Rumunia, Chorwacja, Bułgaria, Słowenia, Portugalia oraz Słowacja. Wśród najbardziej znanych browarów warto wymienić: De Molen, Northern Monk, To Ol czy Dugges.

Gdzie się dużo warzy, tam się dobrze darzy!
Polscy piwowarzy podobnie jak w poprzednich latach chętnie tworzyli liczne kooperacje. W 2018 roku zostało uwarzonych 65 kooperacyjnych piw - o 24 więcej niż w 2017 roku! Najwięcej kooperacyjnych piw zainicjował w 2018 roku Browar Spółdzielczy, warząc z 5 różnymi browarami.

W 2018 roku powstała również największa jak dotąd polska kooperacja (piwo Maszket), w której wzięło udział aż 6 browarów z województwa śląskiego - Sir Beer, Hajer, Hopick, Piekarnia Piwa, Minibrowar Reden, Alternatywa.

O takie krafty blogerzy nic nie robili...
Wśród kooperacji, popularne w mijającym roku stały się wspólne warki z blogerami piwnymi. Powstało aż 9 kooperacyjnych piw, a premiery swoich piw miały takie blogi jak: Piwna Zwrotnica (to my!), Browarnik Tomek, Piwolucja, Małe Piwko Blog czy Piwny Garaż. 

W tym roku powstała również kolejne wersja piwa The Blogger - warzonego przez grono krajowych blogerów piwnych z browarem Brokreacja. Stylem Bloggera w 2018 roku została Desitka.

Barrel Aged? To już nudne
Leżakowanie piw w dębowych beczkach stało się już codziennością dla polskich browarów. 25 piw w 2015 roku, 73 piwa w 2016 roku i 117 piw w 2017 roku. A ile w 2018? Aż 202 piwa Barrel Aged, z czego część dwukrotnie, a nawet trzykrotnie (co jest stale rozwijającym się trendem). Wśród beczek podobnie jak w poprzednich latach dominują te po whisky i bourbonie. Znaczący wzrost zanotowały beczki po rumie oraz czerwonym winie. Nowością było zastosowanie beczek po miodzie pitnym oraz winie z czarnej porzeczki.

Dodatki, dodatki, więcej dodatków
W 2018 roku utrzymał się trend z poprzedniego roku - liczba piw z dodatkami nie przekroczyła połowy liczby premier. O ile w 2016 roku piwa z dodatkami stanowiły jedynie 1/3 wszystkich premier, o tyle od dwóch lat trend dodawania różnych rzeczy do piwa wydaje się stały. Wśród najciekawszy dodatków do piwa, warto wymienić m.in. bycze jądra, jadalny brokat, guacamole czy... pizzę.

Nowe trendy w stylach
Najnowszymi trendami, które szturmem pojawiły się na polskim rynku były piwa w stylu Brut IPA oraz tajemnicze DDH IPA, tłumaczone jako Double Dry Hopped IPA. Przez wielu uważane za marketingową ściemę, wyraźnie zarysowały swoją pozycję na rynku - dla przykładu warto przytoczyć serię piw DDH DIPA z AleBrowaru.

Owocowo mi!
Polskie browary nie oszczędzały na owocach dodawanych do piw - szczególnie do tych w stylu Milkshake IPA oraz Sour Ale. Podobnie jak w poprzednim roku, utrzymała się moda na 'milkszejki', a piwa kwaśne zaczęły zajmować coraz więcej miejsca na sklepowych półkach.

Zapuszkowane browary
W 2017 roku pojawiły się pierwsze puszkowane piwa rzemieślnicze z polskiego browaru. W tym roku do osamotnionego browaru Jana dołączyły Inne Beczki oraz Maryensztadt, wprowadzając na rynek swoje piwa w nowych opakowaniach. Czy trend rozwinie się w przyszłym roku, a może droga technologia nie pozwoli na szybki rozwój tej gałęzi opakowań? 

Im gęściej, tym przyjemniej - azot.
W 2018 roku browar Stu Mostów wprowadził na rynek pierwsze butelkowe piwo nasycane azotem - Stout NITRO, które zyskało dużą popularność dzięki efektowności podczas nalewania, a także nowym doznaniom smakowym w trakcie spożywania. Gęsta, kremowa konsystencja stylu Stout osiągnięta azotem, pozwoliła na odwzorowanie wrażeń znanych dotąd jedynie dzięki Guinessowi.
Z wrocławskiego browaru na rynku pojawiły się jeszcze Stout z dodatkiem borówek, Barleywine, Oatmeal Chocolate Milk Stout, Chocolate FES z miętą oraz wersje Barrel Aged: Barley Wine oraz Imperial Stout -  również nasycane azotem. 

Bezalkoholowe, niskoalkoholowe


Wiosenno-letni sezon 2018 przyniósł dużo nowości w bezalkoholowym i niskoalkoholowym segmencie rynku. Browary, które dotąd nie oferowały takich piw, śmiało wprowadziły je do swojego portfolio. Pojawiły się bezalkoholowe odmiany rewolucyjnego stylu IPA, a także liczne wariacje z różnymi dodatkami. Największą popularnością cieszyło się piwo Miłosław Bezalkoholowe IPA, które zostało docenione za smak i szeroką dostępność. Na fali popularności piw bezalkoholowych powstała inicjatywa Mad Driver - zajmująca się wyłącznie produkcją piw low-alco%. 

Więcej informacji na temat piw bez- i niskoalkoholowych znajdziecie w naszym raporcie: tutaj.

Dorzućcie się - crowdfunding oraz sprzedaż akcji
Rozwój browarów przyniósł nowe formy inwestycji. Pierwszymi polskimi browarami, które w minionych latach zdecydowały się na crowdfunding były Kraftwerk i Inne Beczki. W tym roku ich śladami poszły browary takie jak: BrodaczDoctor Brew oraz Jastrzębie. Każdy z tych browarów zdecydował się na sprzedaż akcji, z których wkład pozwoli na rozrost firmy i budowę stacjonarnych browarów, a w przypadku Doctor Brew pokrycie finansowania zakupu i modernizacji browaru Lwówek, które przechodzi obecnie w dzierżawę inicjatywy Doctorów.

Pierwszy mecz drużyny "Polski Craft"



Na kanwie Mistrzostw Świata w piłce nożnej, zorganizowany został mecz pomiędzy drużyną Czarni Chrząstawa i drużyną "Polski Craft", której trzon stanowiła czołówka polskich piwowarów oraz kilku blogerów piwnych. Wynik nie był porywający dla strony rzemieślników, ale był to z pewnością dopiero początek rozgrywek tego składu! Więcej o meczu: tutaj

To już koniec podsumowania 2018 roku - zachęcamy do porównania z poprzednimi latami i polecamy Waszej uwadze nasze podsumowania z lat 2014, 2015, 2016 i 2017.

W związku z tym, że to już 5 edycja podsumowania roku - chcieliśmy Was prosić o małe wsparcie. Zachęceni namowami kilku osób, postanowiliśmy ruszyć z małą zbiórką, która będzie dla nas nagrodą za 5 lat pracy przy podsumowaniu. Poniżej zamieszczamy krótki film, który wyjaśni Wam nieco więcej na ten temat:



Jeśli podoba Wam się nasza praca przy podsumowaniach roku, będziemy wdzięczni za wszelkie wpłaty na rzecz rozwoju naszego bloga. Całość zebranej kwoty chcemy przeznaczyć na nową identyfikację wizualną (logo, wizerunek marki, szablon), inwestycje sprzętowe, które pozwolą nam rozwinąć video blogi oraz bieżącą działalność - opłacenie hostingu, itp.

Link do zbiórki tutaj: 

Kolejny rok działań polskich browarów pokazuje, że rozwoju tej części rynku nie da się już zatrzymać. Browary zwiększają swoją produkcję, trafiając m.in. do większych sieci handlowych takich jak Lidl, Auchan czy Carrefour oraz na stacje benzynowe. Z drugiej strony w 2018 roku pojawiły się pierwsze upadłości sklepów specjalistycznych, które przez poprzednie lata stanowiły jeden z fundamentów dystrybucji piw rzemieślniczych. Festiwale piwne wciąż cieszą się dużą popularnością, częściowo przechodząc swoją formą w mniejsze, bardziej lokalne wydarzenia. Zmierzch festiwali ogłaszany już od co najmniej roku zdaje się nie mieć pokrycia w rzeczywistości. 

Podobnie jak w zeszłym roku - pojawiły się nowe inicjatywy, z których tylko część ma szansę przetrwać. Jednocześnie inicjatywy z poprzednich lat po cichu znikają z rynku, dając przykład na to, że nie każda firma potrafi znaleźć swoje miejsce na piwnej mapie Polski. Rynek z roku na rok staje coraz bardziej szalony i coraz mniej przewidywalny, a dla browarów jedną z szans na wybicie się wśród innych jest warzenie jeszcze większej ilości premierowych piw. 

Jedną z rzeczy, która zasługuje na szczególną pochwałę jest przechodzenie inicjatyw kontraktowych na "swój sprzęt", choć nie dzieje się to w skali, w jakiej powinno. Liczymy, że przyszły rok przyniesie więcej browarów stacjonarnych niż kontraktowych na mapie naszego kraju. 

Czy wieszczona już tyle lat "stabilizacja" nadejdzie w 2019 roku? A może rynek piw jeszcze bardziej rozpędzi się w szalonym cwale premier, festiwali i nowych browarów? Życzymy Wam i sobie samych ciekawych premier i nowych trendów! Kto wie, co nas czeka :)

Jeśli podoba Wam się nasze tegoroczne podsumowanie to podeślijcie je śmiało znajomym, udostępnijcie na Facebooku lub puśćcie w świat każdym możliwym sposobem. Będzie to dla nas najlepsza nagroda za trud włożony w przygotowanie tego wpisu. 

I nie zapomnijcie o naszej zbiórce! ;)

Największe podziękowania należą się Karolinie, która kolejny rok wytrwale spisywała informacje i premiery. Z każdym kolejnym podsumowaniem przekonujemy się, że to naprawdę ciężka praca.

Karolina po raz kolejny dziękuje wszystkim browarom, które udzieliły jej informacji i pomocy przy tworzeniu statystyk.

Trzymajcie się i do zobaczenia w 2019!

Liczba piw została oparta o wszystkie premiery, jakie pojawiły się na rynku. Piw uwarzonych w 2018 roku, a mających premierę w 2019 roku, nie wliczyliśmy. Zastrzegamy sobie prawo do błędu statystycznego 1%.
Copyright © Piwna Zwrotnica - blog piwny. Designed by OddThemes