Twórcy piwnego wzornictwa - Flov


Czołowe miejsce zajmowane wśród agencji kreatywnych tworzących dla polskiego piwowarstwa. Współpraca z 14 polskimi browarami oraz 3 zagranicznymi w Szwajcarii i Włoszech. Charakterystyczny styl rozpoznawalny od razu po spojrzeniu na etykietę. Dodatkowo realizacje filmowe, produkcje 3D oraz zespół twórczy, który potrafi działać cuda.

Agencja kreatywna Flov z Wrocławia to jedna z bardziej rozpoznawalnych marek projektujących oprawy graficzne dla polskich browarów rzemieślniczych. Baba Jaga, Birbant, Brodacz, Nepomucen czy Szpunt to tylko niektóre spośród kilkunastu podmiotów korzystających na stałe z usług Grzegorza Chorosteckiego i jego zespołu. Wszystko zaczęło się w 2008 roku od prostych projektów graficznych i tworzenia stron internetowych w technologii Flash. Grzegorz ze swoim znajomym postanowił stworzyć agencję, która po kilku latach nabrała wyraźnego tempa i wyraźnie wyznaczyła swoje miejsce na rynku. Jednak jak to się stało, że pierwotnie zajmując się projektami kompletnie niezwiązanymi z piwowarstwem, Flov zaczęło tworzyć etykiety, które później wylądowały na rzemieślniczych piwach? To zasługa Wojtka Solipiwko i jego browaru domowego, dla którego w ramach przerwy od regularnych projektów Grzegorz opracował etykiety i logo. Projekt stworzony w luźny i niezobowiązujący sposób tak bardzo trafił w gust Wojtka, że ten wkrótce zaczął komercyjne warzenie swoich piw, a etykiety z domowych warek trafiły na sklepowe półki. W tym momencie wszystko się zaczęło - współpraca z browarem Birbant, stworzenie marek takich jak Brodacz, Nepomucen, Baba Jaga czy Browar Jana, rebranding browarów Wrężel i Szpunt, a ostatnio nowe drogi współpracy z browarami Tleń, Pinta i Probus. 

Piwo to jednak nie wszystko i jak przyznaje Grzegorz - współpraca z browarami rzemieślniczymi to około 25-30% całości pracy jaką zajmuje się agencja. Ekipa Flov w ramach studia Nomono zajmuje się także produkcją animacji 3D, filmów instruktażowych, virali internetowych, a także wszelkimi rzeczami związanymi z brandingiem marki. Krótko mówiąc - ludzie tworzący wizualny sukces firmy.

Projekty tworzone są duchu filozofii 3P - Pasja, Precyzja, Prostota - to idea, która realizowana jest w każdym z projektów i pozwala na stałe podnoszenie jakości oraz umacnianie pozycji na rynku.  

Pasja 
To czynnik, który nas napędza i sprawia, że z przyjemnością i zaangażowaniem podejmujemy kolejne wyzwania. Stale poszukujemy idealnej równowagi pomiędzy ideą a designem i technologią. Dzięki temu stale wierzymy w sens rozwoju i doskonalenia.

Precyzja 
Dbamy o każdy detal naszych realizacji. Solidny research, dokładny plan, skrupulatne wykonanie kreacji i wdrożenia składają się na kompletny projekt. Daje nam to pewność, że wynik naszej pracy pozostanie wyjątkowy i niepodatny na działanie czasu oraz zmiany trendów.

Prostota 
Preferujemy proste rozwiązania, które są czytelne i pomagają naszym klientom osiągnąć pożądany cel. Stosując tę koncepcję w każdym aspekcie naszej działalności staramy się popularyzować minimalizm i funkcjonalność jako estetykę naszych czasów.













Każdy projekt i każdy browar to indywidualna historia, która wpisuje się w ideę określoną przy początkach tworzenia projektu. Na brak nowych pomysłów i świeżych rozwiązań Flov nie może narzekać, a żeby wyjaśnić nieco oprawę graficzną poszczególnych browarów, Grzegorz zgodził się krótko opowiedzieć o realizowanych przez agencję projektach. 

Browar Solipiwko
Ogólnym założeniem był minimalizm i przyciągnięcie uwagi zabawnymi / kontrowersyjnymi nazwami, w związku z czym stanęło na typografii, która jest osią całego projektu. Mocne kolory wyróżniają piwo na półce. Morska opowieść tłumaczy pochodzenie nazwiska twórcy browaru... a czy jest prawdziwa czy nie, to kiedyś wyjaśni sam przy piwie ;)



Browar Nepomucen
Profesjonalny i bardzo płodny browar z doliny Baryczy. Etykiety i cała identyfikacja miała być męska, a jednocześnie oddająca bliskość stawów milickich i parku krajobrazowego Doliny Baryczy. Finalnym efekt estetyczny to połączenie klasyki i nowoczesności, blisko amerykańskich browarów craftowych.

Browar Brodacz
Czyste i minimalistyczne etykiety przyciągają wzrok dużą ilością bieli i intrygującymi nazwami. Celem było trafienie do grupy docelowej, tj młodych mieszkańców dużych miast. Ciekawostka: logo Brodacza zostało wyróżnione przez Ogólnopolską Wystawę Znaków Graficznych w 2015 r. (http://www.owzg.pl/).



Browar Baba Jaga
Nazwa browaru zobowiązuje, stąd nawiązania do czarów, ciemnych sił, kociołków i guseł, ale nie zapominajmy o niezbędnym dodatku dystansu - spostrzegawczy konsument wypatrzy na etykietach żartobliwe mrugnięcie okiem ;)


Browar Birbant
Osią etykiet miały być sylwetki postaci, oddające charakter każdej z receptur. Tła, krajobrazy i inne delikatne akcenty dla spostrzegawczych, umieszczone na drugim planie, także nawiązują do stylu piwa lub jego ojczyzny. W przypadku etykiet z edycji specjalnych lub kooperacji wytycznych jest wiele i najczęściej sky is the limit ;) Dzięki Jarkowi i Kulemu rozwinęliśmy skrzydła i jednocześnie pracujemy nad pełną obsługą graficzną browaru Birbant.


Browar Szpunt
Piwo to męski napój więc na etykietach pokazujemy to, co także jest domeną facetów, czyli fajne samochody. Dobieramy auto w zależności od stylu piwnego. To, co łączy wizerunki aut to ogromna dynamika i wiele detali, które można odkrywać w trakcie picia. Każde z aut jest także pokazane w charakterystycznej perspektywie. Oczywiście wszystko w myśl idei - nie prowadź po alkoholu :)



Browar Jana
Etykiety w serii podstawowej miały być męskie, czyste, nawiązujące do rzemieślniczych tradycji (typografia a la letterpress). Na tyłach etykiety dodatkowo pejzaż lokalizacji, która jest kolebką danego stylu. Seria z twarzami oparta jest o bohatera/ reprezentanta danego stylu. Fikcyjna historyjka bohatera ma przybliżyć najważniejsze cechy receptury i być sympatycznym akcentem dla konsumenta.



Wrężel
Monochromatyczny styl etykiety, charakterystyczna barwa oraz kompozycja kojarzących się ze stylem przedmiotów w tle, tworzone są oddzielnie dla każdego piwa i opowiadają jego własną historię. Świeże, lekkie i rzucające się w oczy, z lekką nutą hipsterstwa ;)



Nomono
Sztandarowy projekt, w ramach którego tworzymy kooperacyjne piwo z Wojtkiem Solipiwko. Perfekcyjnie dopracowane detale, mnogość kolorów i motywów oddających ducha piwa, a także porządkujący wszystko symetryczny układ - nie ma na co czekać, sięgnij po Nomono!


Browar Probus
Browar z Oławy od początku nawiązywał do historycznych wydarzeń w swoich etykietach, dlatego przy ich odświeżaniu postanowiliśmy stworzyć dwie linie piw: futurystyczną - powiązaną z nowofalowymi stylami oraz historyczną - w ramach której powstają klasyczne style takie jak Pils, Hefeweizen czy piwo miodowe.


Browar Tleń
Położenie w samym sercu Borów Tucholskich nie mogło być bez wpływu na wygląd etykiet Browaru Tleń. Szkicowy rysunek zwierzęcia w połączeniu z minimalizmem koloru oddaje ducha miejsca, w którym znajduje się browar. Postacie zwierząt oraz typografia zmieniają się w zależności od charakteru stylu danego piwa.

Nachmielona
Coś czego jeszcze na rynku nie było - woda z chmielem. Bezalkoholowy napój stworzony dla osób, które uwielbiają żywiczną nutę amerykańskiego chmielu, a jednocześnie wzornictwo wpisujące się w linię modnych, alternatywnych napojów. Każdy element etykiety został podporządkowany głównemu dodatkowi - od detalu aż po sam kapsel. 

Hopiniada
Jeden z najnowszych projektów - Hopiniada, czyli lemoniada z dodatkiem chmielu. Etykieta miała oddać letni i słoneczny charakter napoju, a jednocześnie śmiało wyróżniać się na półce. Dużą rolę odgrywają tu fotograficzne motywy cytrusów oraz chmielu. 


Materiały udostępnione dzięki uprzejmości Agencji Kreatywnej Flov.

2 komentarze:

  1. Pretensjonalne te etykiety do bolu, zawartosc lepsza, idea browarnictwa rzemieslniczego jak najbardziej zasluguje na uznanie ale atmosfera wokol tematu to czyste hipsterstwo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To po prostu dobry design, człowieku wyluzuj.

      Usuń