Grafika w piwowarstwie - Kolor


Podczas pierwszej edycji Silesia Beer Fest w Katowicach miałem przyjemność przedstawić prezentację dotyczącą Grafiki w piwowarstwie, która poruszała najważniejsze aspekty, jakie związane są z logo, etykietami i całą identyfikacją wizualną browarów. Całą prezentację miałem umieścić na blogu zaraz po festiwalu, ale niestety przeciągnęło się to w czasie, dlatego postanowiłem rozdzielić ją na kilka wpisów. 

W pierwszy wpisie zacznę od znaczenia koloru oraz jego roli i wpływu na potencjalnych klientów.

Badania wskazują, że dla 65% klientów to właśnie kolor jest najważniejszym czynnikiem jaki decyduje o ich wyborach codziennych produktów. Odpowiednie kolory mogą wpłynąć na przyciągnięcie klientów, a także stworzenie specjalnego nastroju związanego z poszczególnymi produktami. Narzędziem przydatnym w doborze i łączeniu kolorów jest tzw. koło kolorów. Kolory w tym spektrum związane są z dwoma rodzajami emocji: po jednej stronie znajdują się ciepłe barwy mające cechy aktywne: czerwony, żółty, pomarańczowy; po drugiej barwy zimne mające cechy bierne: niebieski, zielony, fioletowy. 

Kolory można łączyć ze sobą na kilka sposobów:



Kolory podstawowe
Tym sposobem łączy się ze sobą przeciwległe ze sobą kolory, np. czerwony z zielonym. Ważne jest aby oba kolory miały podobne nasycenie oraz barwę, tak by ze sobą współgrały. 


Kolory analogiczne
Łączy się ze sobą trzy sąsiadujące ze sobą kolory lub barwy tego samego koloru - dzięki temu otrzymuje się monochromatyczną paletę kolorów, ale całość świetnie ze sobą współgra.




Kolory triadyczne
Łączy się ze sobą trzy kolory występujące na schemacie trójkąta - warto pamiętać o tym, że jeden z nich powinien być dominujący, a pozostałe dwa powinny go tylko dopełniać. 



Kolory uzupełniające
Podobny przypadek jak w kolorach triadycznych, z tym że tutaj uzupełniające dwie barwy są bardziej zbliżone do siebie, a barwa główna wciąż nad nimi dominuje.




Schemat prostokąta
Kolory łączy się ze sobą na schemacie prostokąta - nie powinno się przesadzać z ilością odcieni, ponieważ po pewnym czasie stworzy się z tego swoisty misz-masz. Kolory powinny się uzupełniać i współgrać ze sobą. Tak jak wcześniej - najlepiej wybrać jeden lub dwa dominujące i dwa dopełniające.


Schemat kwadratu
Podobna sytuacja do schematu prostokąta. Tutaj łączy się ze sobą kolory bardziej oddalone od siebie, przez to bardziej ze sobą kontrastujące.




Kolory są odczuwane inaczej przez kobiety, a inaczej przez mężczyzn - ci wybierają częściej pomarańczowy lub żółty, natomiast płeć piękna dostrzega zazwyczaj o wiele więcej barw niż mężczyźni. Osoby starsze wybierają zawsze barwy stonowane i spokojne, młodzież - żywe i krzykliwe.


Najważniejszy aspektem jaki powiązany jest z kolorami jest ich znaczenie. W dalszej części pokazuję jakie znaczenie mają poszczególne barwy oraz jakie browary użyły tych barw w swoim logo:

1. Czerwony
Jest to kolor bardzo intensywny emocjonalnie. Przenosi na pierwszy plan teksty i obrazy oraz wyraźnie je podkreśla. Jest używany jako akcent stymulowania ludzi do szybkiej decyzji, jest też mocno powiązany z energią, dlatego często używany jest w reklamach gier, samochodów czy napojów energetycznych.

W Polsce czerwieni używają dwie największe marki piwowarskie - Tyskie oraz Żywiec - dzięki temu ich piwa są łatwe do odnalezienia na półce i wyraźnie zwracają na siebie uwagę.


2. Pomarańczowy
Łączy energię czerwieni z pogodnością żółtego - określa radość, fascynację, determinację. Kolor ten jest uwielbiany przez ludzi młodych - w reklamie najlepiej spełnia swoje zadanie reklamując jedzenie. W odcieniu cytrusowym wyraźnie stymuluje apetyt. 

Koloru pomarańczowego używa np. New Belgium Brewing czy Sixponit Brewery z USA.


3. Żółty
Odwzorowuje kolor słońca - połączony z radością, szczęściem, intelektem oraz energią. Używa się go w celu wywołania przyjemnych uczuć - najczęściej do promocji ofert spędzania wolnego czasu. Świetnie nadaje się do podkreślania bezpieczeństwa. W większości oznacza zabawę i kojarzy się z letnim czasem. 

Żółtego w Polsce używa np. Browar Artezan, który w swoim logo łączy go z innymi barwami tęczy.


4. Zielony
To kolor natury - symbolizuje wzrost, harmonię, płodność oraz świeżość. Zielonego używa się podkreślając naturalne pochodzenie składników, ekologiczność, nieszkodliwość.

Zieleń to główna barwa używana przez markę Lech czy Heineken - ma wprowadzać to skojarzenie ze świeżymi szyszkami chmielu i świeżością samego piwa.


5. Niebieski
Kolor nieba i morza - jest synonimem stabilizacji. Symbolizuję prawdę, lojalność, wiarę oraz mądrość. Kolorem niebieskim promuje się produkty związane z wodą, niebem lub czystością. Niebieski tłumi apetyt dlatego nie powinno się do stosować do promocji żywności, jednak w wypadku piwa może on oznaczać świeżość.

Niebieskiego używają BrewDog, polski Olimp i częściowo także browar Brodacz. 


6. Czarny
Kojarzony z mocą, tajemniczością, elegancją, ale także ze złem i śmiercią. Daje poczucie głębi, perspektywy, wyszczupla oraz symbolizuje wysoki standard. Uwypukla inne barwy, ale może być też agresywny - zestawienie czerwieni lub pomarańczu z czernią daje największą moc. Jest kolorem uniwersalnym i może być zestawiony z każdą inną barwą. 

Czerni używają np. Kingpin, Solipiwko, HopHeads of Poland.


Kolejny piątek, kolejna część? Co Wy na to? ;)


2 komentarze:

  1. Całkiem ciekawy temat. Kolor i kształt etykiety niejednokrotnie bywa znaczącym kryterium przy zakupie piwa. Czerwone loga koncerniaków kojarzą mi się z prasowymi brukowcami :) Tam w tytułach używa się dużych apli czerwieni pod tekstem. W obu przypadkach krzykliwa nazwa łączy się z wątpliwej jakości treścią haha
    Pozdrawiam Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przypadku Żywca czy Tyskiego z jakością jest podobnie ;)

      Usuń