Grafika w piwowarstwie - Logo


Po kolorze oraz barwach monochromatycznych przyszła pora na jeden z najważniejszych elementów pozwalających na budowanie marki - logo.

Logo to graficzny symbol, który tworzy rozpoznawalną markę, pozwala na odróżnienie się od konkurencji oraz dzięki któremu firma wyróżnia się na rynku. Najczęściej logo składa się z symbolu (sygnetu) i nazwy, czasem także sloganu reklamowego. Tutaj warto podkreślić różnicę pomiędzy logo a logotypem - logotyp jest jedynie tekstową częścią logo, dlatego nie powinno się używać obu określeń jako synonimów.

W większości logo jest graficzną interpretacją nazwy firmy - często zdarzają się grafiki istniejące jedynie jako indywidualny symbol bez nazwy - wtedy jest to logo-sygnet.


Logo jest ściśle związane z identyfikacją wizualną, która stanowi spójny system wizualny dla danego produktu lub marki. Jest to podstawowe narzędzie służące kreowaniu marki, dzięki czemu potencjalni klienci rozpoznają firmę poprzez barwy, logo, slogan reklamowy czy melodię. 

Każde logo powinno posiadać cechy, dzięki którym w odpowiedni sposób działa na klienta i stopniowo zaczyna przywiązywać go do promowanej marki. Tylko tak możliwe jest zapewnienie sukcesu marki oraz rozszerzanie jej działania o coraz większą ilość klientów.

1. Czytelność
Pierwszą najważniejszą cechą jest czytelność - logo często występuje w różnych rozmiarach, przez co ważne jest, aby było dobrze rozpoznawalne zarówno w miniaturowej, jak i bardzo dużej formie. Ważne aby logo nie było zbyt skomplikowane, co mogło by zaburzyć jego odbiór - najłatwiej zapamiętuje się proste, ale charakterystyczne formy, te wyraźnie skomplikowane większość konsumentów może po prostu pominąć.

Norweski browar Nøgne Ø i minimalistyczne logo oparte na literze Ø.
2. Rozpoznawalność
Na tę cechę składa się kilka mniejszych elementów, które w odpowiedni sposób mogą zapewnić rozpoznawalność logo.

Typografia
Wiele najmocniejszych marek korzysta z logotypów typograficznych. Pozwala to na skupienie uwagi widza na nazwie, przy jednoczesnym zapamiętaniu jej formy. Dzięki temu tworzony jest wizerunek - tekst jest bardziej od grafiki kojarzony z treścią. Perfekcyjną sytuacją jest stworzenie marki rozpoznawalnej dzięki pojedynczej, wyjętej z całości logotypu literze.

Typografie, których nie można nie zauważyć - wyróżniające się i rozpoznawalne.
Kolor
Najmocniejszy wizualnie element marki - większość konsumentów uważa że kolor jest bardziej rozpoznawalny od kroju pisma, kształtu logo czy sloganu reklamowego. Niektóre z kolorów są zastrzeżone przez marki - dla przykładu: zieleń BP, fiolet Cadbury czy czerwień i żółty McDonald's.

Jeden z kolorów symboli - zieleń zawsze kojarzyć się będzie z Heinekenem.
Oryginalność
Kolejną ważną cechą jest oryginalność logo - powinno odróżniać się od innych i zachowywać swój indywidualny charakter. Większość istniejących logo jest jednokolorowa, najczęściej występuje bez nazwy marki - jako sygnet, dzięki czemu tworzy rozpoznawalną symbolikę.

Mimo braku nazwy łatwo rozpoznać logo browarów - po lewej Doctor Brew, po prawej Birbant.
Konsekwencja
Jeśli chce się stworzyć silną, znaną markę - nie należy zbyt często zmieniać logo, bo może być to powodem straty części konsumentów. Logo powinno od początku być przygotowane na przetrwanie próby czasu i budowanie silnej relacji z klientem. Dobrym środkiem na odświeżenie wizerunku firmy jest Rebranding, który polega na unowocześnieniu identyfikacji wizualnej przy zachowaniu pierwotnych zasad i idei. 

Stare i nowe logo Żywca po rebrandingu przeprowadzonym w 2013 roku.
3. Znaczenie
Ważną rolę w budowaniu marki stanowi jej powiązanie z różnymi znaczeniami. Idealne logo powinno być podobne do bikini - pokazywać ważne cechy, ale nie odsłaniać wszystkiego. Konsument powinien wywnioskować wystarczająco wiele by rozpoznać markę, a tworzenie logotypów zbyt ilustracyjnych może wprowadzać chaos i burzyć dobrą relację z klientem. 

Nazwa
Często dobrym przykładem na rozwinięcie znaczenia logo jest jego nawiązanie do nazwy firmy. Dzięki temu tworzy się proste i łatwe do zapamiętania, a jednocześnie wyróżniające się projekty. Powiązanie z nazwą może być bezpośrednie lub lekko abstrakcyjne. Dobrymi przykładami są: Apple, Jaguar czy Shell.

Idealny przykład graficznego odwzorowania nazwy - jedno z moich ulubionych logo.
Forma
Logo powinno być dopasowane do charakteru osób, którym dedykowany jest produkt. Forma powinna być spójna i wyrażać ideę firmy.

Beer for Punks! to główne hasło BrewDoga - brudne, industrialne logo dobrze obrazuje to hasło. 
Pomysłowość
Najważniejszym dla sukcesu jest wyróżnienie się na rynku - logo powinno przyciągać wzrok i zachęcać do dłuższego zawieszenia na nim oczu, tak by konsument odpowiednio odczytał i zrozumiał pomysł. Dobrym przykładem są logo zaskakujące lub szokujące formą, dzięki czemu wyraźnie zapadają w pamięć. 

Dwa bardzo oryginalne i pomysłowe logo - po lewej Artezan, po prawej Brodacz.
4. Użyteczność
Dobre logo powinno być maksymalnie funkcjonalne i brać pod uwagę mnogość sposobów w jaki może zostać użyte - gadżety, szkło do piwa, T-shirty, samochody firmowe, itp.

Przykład zastosowania logo AleBrowaru - na szkle i T-shircie. Leży wyśmienicie, nieprawdaż?

O jakim następnym temacie związanym z grafiką w piwowarstwie chcielibyście przeczytać? Jak podoba się seria? Czekam na Wasze opinie! ;)

2 komentarze:

  1. Wytłumacz proszę dlaczego piwny brodacz ma w faviconie jakąś dziwną brodę a nie sygnet lub po prostu ogolony sygnet (B)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Napisz w tej sprawie do Brodacza - to on decyduje co się dzieje na jego blogu.

      Usuń