Grafika w piwowarstwie - Monochrom


W poprzednim wpisie tej serii było o łączeniu kolorów i ich znaczeniu. Dzisiaj co nieco na temat Monochromatyzmu - trudne słowo - o tym co to dokładnie jest, jakie mogą być przykłady i jak browary stosują go w swojej oprawie graficznej.

Monochromatyzm to przedstawienie elementu graficznego w różnych odcieniach jednej barwy lub przy użyciu skali szarości. Najczęściej można się spotkać z użyciem monochromatyzmu w projektowaniu logo, które jest przedstawiane w wersji kolorowej oraz w skali szarości. Istnieje również takie pojęcie jak Achromatyzm - tutaj nie ma mowy o żadnej barwie - do tworzenia achromatycznych grafik używa się jedynie bieli i czerni, co z sukcesem pojawia się u kilku polskich browarów. 

Jeśli pamiętacie z poprzedniego wpisu łączenie kolorów - jednym ze sposobów były Kolory analogiczne, które tworzyły monochromatyczna paletę barw. Takiej jednolitej palety używa się w prosty sposób, ponieważ dobieramy do siebie kolory ze sobą sąsiadujące. Pierwszą ważną zasadą, jakiej powinniśmy się trzymać łącząc ze sobą kolory mono jest ta, aby najważniejszy akcent na który chcemy zwrócić uwagę był ciemniejszy od pozostałych. Jasnych barw należy używać bardziej w tle lub do podkreślenia detali, ciemnych do wydobycia na wierzch najważniejszego wątku. Można postąpić też zupełnie na odwrót i do ciemnego tła dobrać jasny, wybijający się element - wtedy tło go podkreśli i dzięki dużej jasności element ten zwróci na siebie uwagę. Ważne aby znacząco różnił się od pozostałych użytych odcieni.

Warto pamiętać o tym, że kolory monochromatyczne zawsze będą jednolite i spokojne - rzadko zdarza się sytuacja, kiedy paleta barw mono będzie wyraźnie rzucała się w oczy - jedynie przy zastosowaniu czerwieni lub ostrej, bardzo jasnej zieleni. Czasem warto główny motyw kolorystyczny uzupełnić barwą bardziej neutralną - szarością lub bielą. 

Dobrym zestawieniem jest także operowanie bielą oraz jednym dominującym kolorem. Biel stanowi neutralne tło dla różnorodnych wariacji na temat odcieni jednej barwy - warto jednak pamiętać, aby nie przesadzić i nie stracić równowagi pomiędzy poszczególnymi elementami. Tutaj dobrym przykładem dla takiego operowania barwami będzie Browar Brodacz. Etykiety stworzone w częściowo achromatyczny sposób są uzupełniane kolorowym detalem, który z góry określa piwo i jego charakter.


Innym aspektem jest achromatyzm, który w surowy sposób powoduje, że grafika wyraźnie zwraca na siebie uwagę. W zalewie kolorowych etykiet, jakie pojawiają się na rynku, warto się wyróżnić używając jedynie bieli i czerni - tą drogą poszedł browar Beer Bros. Etykiety wypełnione mnóstwem detali, z głównym motywem umieszczonym w centrum kompozycji, nie potrzebują użycia dodatkowych barw - wszystko jest tutaj świetnie ułożone i żaden z elementów nie dominuje nad pozostałymi. Etykiety Beer Brosa są w pewien sposób magicznie ażurowe i nie dają ani na chwilę oderwać od nich wzroku. 


Na podsumowanie prezentuję kilka przykładów monochromatyzmu występującego w grafikach polskich browarów:




Browar Trzech Kumpli to najlepszy przykład operowania skalą odcieni jednej barwy. Projekty wyróżniają się na sklepowych półkach - kojarzą się z mozaikami i posiadają wyjątkowy charakter.












Browar Piwoteka opiera swoją oprawę graficzną na achromatyczności uzupełnionej o dodatkową barwę, które jest dobierana w zależności od charakteru piwa. Odcień błękitu kojarzy się z kwiatową Pszenicą, delikatne bordo z tytułowym Kapralem Brownem i jego eksportowym Porterem, a kremowa barwa Ucha od śledzia czerpie z kolorów gęstej, kremowej piany Extra Stoutów.




Nie można też zapomnieć o AleBrowarze, którego oprawa graficzna w większości opiera się na monochromatycznych barwach i achromatycznych grafikach. Legendarnymi stały się zieleń z etykiety Rowing Jacka czy brązowy odcień Smoky Joe. Grafiki piw kooperacyjnych oparte są wyłącznie na achromatycznych postaciach umieszczonych na foliowych etykietach.



Browar Księży Młyn w swojej starej szacie graficznej używał połączenia białych zarysów budynków z jednolitym kolorowym tłem. Obecnie etykiety oparte są na jednolitej barwnie grafice, która poprzez folię naniesiona jest na butelkę.



Sympatiach Glogera białostockiego browaru pojawia się połączenie grafiki utrzymanej w skali szarości z dominującym, mocnym kolorowym akcentem. Z kolei w Nowościach Glogera charakter zmienia się na bardziej monochromatyczny - pojawia się więcej odcieni jednej barwy, a całość uzupełniona jest przez achromatyczną grafikę.

0 komentarze:

Prześlij komentarz